Dankbaarheid als vergrootglas

🔎 Dankbaarheid werkt als een vergrootglas; het vergroot de dingen die positief en mooi zijn in jouw leven uit. 𝐇𝐞𝐭 𝐥𝐞𝐞𝐫𝐭 𝐨𝐧𝐬 𝐢𝐧 𝐡𝐞𝐭 𝐡𝐢𝐞𝐫 𝐞𝐧 𝐧𝐮 𝐚𝐥 𝐭𝐞𝐯𝐫𝐞𝐝𝐞𝐧 𝐭𝐞 𝐳𝐢𝐣𝐧, 𝐨𝐨𝐤 𝐢𝐧 𝐦𝐨𝐞𝐢𝐥𝐢𝐣𝐤𝐞 𝐭𝐢𝐣𝐝𝐞𝐧.

Mensen die vaker dankbaar zijn hebben meer positieve emoties, zijn meer tevreden over hun leven en hebben positievere verwachtingen van de toekomst.

Dit werkt natuurlijk ook de andere kant op. Als wij onze focus richten op wat ontbreekt of niet gewenst is, staat dat meer dan nodig op de voorgrond en leidt dit tot meer stress en negatieve gevoelens. Dit heeft een negatief effect op onze gezondheid en welzijn.

🍀Het voelen en tonen van dankbaarheid is één van de meest eenvoudige manieren om je in een korte tijd gelukkiger te voelen en minder stress te ervaren.

Hieronder een effectieve en makkelijke dankbaarheid oefening. Door deze oefening regelmatig te doen is het mogelijk om jouw kijk op het leven en gevoel van geluk te veranderen.

𝗗𝗮𝗻𝗸𝗯𝗮𝗮𝗿𝗵𝗲𝗶𝗱𝘀𝗱𝗮𝗴𝗯𝗼𝗲𝗸:

✔ Kies (of schaf) een schriftje (aan).

✔ Schrijf elke dag drie dingen/zinnen op waar je dankbaar voor bent. Dit kan bijvoorbeeld een persoon zijn, maar ook een gebeurtenis zoals; een fijn gesprek met een vriendin, een kopje koffie drinken in de zon of opstaan zonder hoofdpijn.

✔ Sta kort stil bij wat je hebt opgeschreven en zoek en ervaar dat gevoel van dankbaarheid.

✔ Kies een vast moment waarop je deze oefening doet, je kunt het boekje bijvoorbeeld naast je bed leggen en hier elke ochtend of avond een paar minuten voor uittrekken.