De invloed van suiker op ons brein

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert om niet meer dan 10% van je calorie inname aan suiker te eten. Dat komt neer op een gemiddelde maximum van 50 gram suiker per dag. Uit onderzoek is echter gebleken dat de gemiddelde Nederlander zoโ€™n 122 gram suiker per dag binnenkrijgt. Dit zijn circa 30 suikerklontjes!โ€‹

๐Ÿง  ๐—ช๐—ฎ๐˜ ๐—ฑ๐—ผ๐—ฒ๐˜ ๐˜€๐˜‚๐—ถ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—ฏ๐—ฟ๐—ฒ๐—ถ๐—ป?
Suiker zorgt ervoor dat de hersenen het gelukshormoon dopamine afgeven. Hierdoor wordt het beloningscentrum in het brein geactiveerd en ontstaat al snel de behoefte aan meer suiker.

Zoet eten geeft ons dus een goed gevoel waardoor we er steeds meer van willen eten en dat is geen probleem want; tegenwoordig liggen de supermarkten vol met suikerrijke producten. Helaas zijn veel mensen er niet van op de hoogte dat suiker in veel producten een โ€œverborgenโ€ ingrediรซnt is en in vrijwel alle bewerkte producten zoals vleeswaren, soep en chips voorkomt.

โ—Er zijn meer dan 100 verschillende namen voor suiker! Dat maakt het opsporen van suiker op de etiketten steeds lastiger. โ€‹

๐—ง๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฒ๐—น ๐˜€๐˜‚๐—ถ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ ๐—น๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐˜๐—ผ๐˜:
– Vermoeidheid: suiker leidt tot een energiepiek, waarna de energiepeil al vrij snel weer daalt.
– Verminderde slaapkwaliteit.
– Hoofdpijn en migraine
– Huidproblemen
– Verminderde weerstand
– Spijsverteringsproblemen
– Overgewicht
– Diabetes
โ€‹
Volledig suikervrij eten is onmogelijk, wel is het aan te raden je suikerinname onder de loep te nemen en flink te verminderen.โ€‹ Al helemaal als je met gezondheidsproblemen kampt.โ€‹

๐—ฆ๐˜‚๐—ถ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป
Gelukkig zijn er voldoende manieren om een deel van de suiker op een gezondere manier te vervangen! Zo kun je in plaats van een koekje wat fruit, gedroogde abrikozen, dadels of een plak bananenbrood eten. De suiker in zelfgebakken koekjes of taarten kun je ook met dadels of abrikozen vervangen. Neem een stukje pure chocolade in plaats van melkchocolade en doe in plaats van suiker en beetje honing in de thee.โ€‹

Op korte termijn kun je merken dat je meer energie hebt, beter slaapt, minder last hebt van hoofdpijn, concentratieproblemen, hersenmist en stemmingswisselingen!

Ga jij de uitdaging aan?