De nervus vagus stimuleren en versterken

De nervus vagus is de langste en meest complexe zenuw in het lichaam en loopt vanuit ons brein naar organen zoals de longen, darmen, maag en het hart. De mens heeft een linker en rechter nervus vagus en die zijn van grote invloed op automatische processen zoals ademhaling, hartslag, spijsvertering en bloeddruk. Daarbij zorgt de nervus vagus ervoor dat het lichaam in de ontspan- en herstelmodus komt.  

Heb jij last van stress, gezondheidsproblemen, een ontregeld zenuwstelsel รณf wil je dit voorkomen? Lees dan even verder!  

๐’๐ญ๐ซ๐ž๐ฌ๐ฌ
Het functioneren van de nervus vagus wordt beรฏnvloedt door stress, waar ook alcohol, slecht slapen, ongezond eten en onvoldoende bewegen onder vallen. Wanneer je lichaam te veel stress te verduren krijgt, raakt je lichaam uitgeput. We kunnen lang door blijven gaan op onze reserve-energie, maar op den duur wordt het lichaam kwetsbaar. Er ontstaan klachten en (mentale) gezondheidsproblemen, maar ook is het lichaam minder goed in staat snel te herstellen van een ziekte of bijvoorbeeld een hersenschudding.  

๐‡๐ž๐ซ๐ฌ๐ญ๐ž๐ฅ๐ฅ๐ž๐ง
De nervus vagus wordt ook wel de dirigent van het zenuwstelsel genoemd en heeft kortgezegd de functie het lichaam te voorzien van voldoende rust, ontspanning en herstel.  De nervus vagus is dan ook een belangrijke spil in het web bij het verminderen van klachten en aandoeningen. Het goede nieuws is dat je deze zenuw kunt stimuleren, sterker en veerkrachtiger kunt maken! Dit heeft een positief effect op jouw gezondheid en kan veel ellende voorkomen.

๐„๐ž๐ง ๐š๐š๐ง๐ญ๐š๐ฅ ๐ฆ๐š๐ง๐ข๐ž๐ซ๐ž๐ง ๐จ๐ฆ ๐๐ž๐ณ๐ž ๐ณ๐ž๐ง๐ฎ๐ฐ ๐ญ๐ž ๐ฌ๐ญ๐ข๐ฆ๐ฎ๐ฅ๐ž๐ซ๐ž๐ง ๐ž๐ง ๐ก๐ž๐ญ ๐›๐š๐ฅ๐š๐ง๐ฌ ๐ญ๐ž ๐ก๐ž๐ซ๐ฌ๐ญ๐ž๐ฅ๐ฅ๐ž๐ง:

1. Ademwerk  
2. Gorgelen 
3. Neuriรซn en zingen 
4. Koud afdouchen of zwemmen 
5. Sociaal contact 
6. In de natuur zijn 
7. Knuffelen
8. Gemasseerd worden 
9. Langzaam eten 
10. Meditatie 
11. Yoga 
12. Lachen  
13. Minder haasten 

Wil jij hier meer over weten? Verdiep je dan eens in de Polyvagaaltheorie!