Leer leven met de seizoenen

Vroeger leefden mensen in het ritme van de natuur. Elk seizoen heeft namelijk een karakter en kenmerken en beรฏnvloedt daarmee de planten, dieren en natuurlijk de mens. Wij zijn tegenwoordig echter ver verwijderd van dit natuurlijke bioritme. Veel van onze voeding is bewerkt en meestal het hele jaar door te verkrijgen. We houden gedurende de verschillende seizoenen dan ook veelal ons vaste gedrag en ritme aan. Toch heeft de seizoensverandering invloed op ons en kan het veel opleveren om bewuster in dit ritme te gaan leven.

๐‡๐ž๐ซ๐Ÿ๐ฌ๐ญ
De herfst draait om loslaten, warmte, voeden en naar binnen keren. De dagen worden korter, donkerder en het wordt kouder. De dieren, bomen en planten trekken zich terug en ook ons lichaam schakelt zodra het najaar begint over van de dynamische, actieve zomercyclus naar een tragere herfstcyclus.

๐Ÿ‚ ๐๐š๐š๐ซ ๐›๐ฎ๐ข๐ญ๐ž๐ง
Stop niet met bewegen en buiten zijn zodra het kouder (en natter) wordt. Van nature waren wij vrijwel de hele dag buiten. Dit is tegenwoordig heel anders, maar ons lichaam heeft beweging, zuurstof en zonlicht nodig. In alle seizoenen! Drink bijvoorbeeld koffie buiten en plan een vast wandelmoment in zoals voor werk of na het avondeten.โ€‹

๐Ÿ‚ ๐’๐ž๐ข๐ณ๐จ๐ž๐ง๐ฌ๐ ๐ž๐›๐จ๐ง๐๐ž๐ง ๐ž๐ญ๐ž๐ง
Mensen krijgen met de komst van de herfst meestal zin in ander voedsel. Kies in deze maanden daarom vaker voor bijvoorbeeld cranberries, vijgen, appels, peren, sinaasappelen, pruimen, pastinaak, pompoenen, zoete aardappelen, paddenstoelen en rapen. Deze fruit en groenten geven jou wat jij nodig hebt in de herfst zoals weerstand verhogende vitamine C en A. Tevens is het aan te raden om vitamine D en probiotica in te nemen.โ€‹

๐Ÿ‚ ๐‡๐จ๐ซ๐ฆ๐จ๐ง๐ž๐งโ€‹
Veel mensen hebben last van de overgang van de zomer naar de herfst en dat uit zich vaak in sombere buien, weinig energie en meer behoefte om ons terug te trekken. Probeer jezelf hier niet tegen te verzetten, bewaak je grenzen en geef je over aan een rustiger tempo.

Met kortere dagen en langere nachten vraagt de herfst om meer tijd voor jezelf. Ontspan, ruim op, ga wat eerder naar bed, maak het gezellig thuis, reflecteer, kom tot rust en laat dit seizoen draaien om mentale en fysieke gezondheid.โ€‹