Tips voor het creëren van een fijne avondroutine

 Sinds ik een fijne avondroutine heb gecreëerd, ga ik ontspannen naar bed, slaap ik veel beter en voel ik mij overdag energieker.

Hieronder lees je mijn advies voor het creëren van een fijne avondroutine.

💡 Om te beginnen kun je het beste 1 á 2 uur voordat je naar bed gaat je schermen uitzetten. Onze interne klok houdt namelijk niet van mobiele telefoons, laptops of televisies omdat die de melatonine productie verstoren en jou alerter maken.

Dit geldt overigens ook voor lampen. Dim je licht en doe felle lampen uit. Je kunt ’s avonds het beste lampen aan hebben met een oranje, rode of gele gloed.

Vul die tijd vervolgens met activiteiten die jouw lijf kalmeren, ontprikkelen en klaarmaken om naar bed te gaan.

🌙 Hieronder vind je een aantal activiteiten die je kunt doen als onderdeel van jouw avondroutine. Je kunt ze uiteraard combineren.

⋆ Maak een rustige avondwandeling

⋆ Ga journallen; al helemaal fijn als je veel piekert of een vol hoofd hebt

⋆ Luister naar ontspannende binaural beats

⋆ Doe een avond yogasessie. Er zijn veel te vinden op YouTube

⋆ Een warme douche of een warm bad nemen

⋆ Rustig ademen. Focus hierbij op een langere uitademhaling, dit kalmeert het sympathische zenuwstelsel en zet ons in de ‘ruststand’. Ik ben fan van @moonbird.life . Je ademt dan heel makkelijk mee met het ritme van de Moonbird. Gebruik mijn kortingscode BREINPLEIN10 voor korting

⋆ Drink kalmerende thee zoals; lavendel, passiebloem, valeriaan of kamille

⋆ Een boek lezen

⋆ Naar de maan of sterren staren

⋆ Doe een fijne slaapmeditatie of yoga nidra sessie in bed. Ik gebruik hiervoor de app van House of Deeprelax